Vlucht naar Indonesië vertraagd?
Laat je niet afschepen met een tegoedbon!

Heb jij ook wel eens uren moeten wachten op een vertraagde vlucht? Dan heb je mogelijk een voucher gekregen van de luchtvaartmaatschappij om eten en drinken te halen. Je hebt namelijk recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, maar wist je dat je ook een vergoeding ontvangt voor het geleden tijdsverlies? Miss Casey vertelt je alles over vertraagde vluchten, tegoedbonnen en wanneer je recht hebt op een vergoeding!

Vlucht vertraagd, wat nu?

Het is ontzettend vervelend als je vlucht vertraging heeft, vooral als dit ten koste gaat van je zonuren op één van de eilanden van Indonesië. Gelukkig zijn jouw rechten als vliegtuigpassagier vastgelegd in Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montreal. Het is belangrijk om te weten dat je recht hebt op een vergoeding als je vlucht vertraagd is. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij zorgplicht voor haar passagiers. Dit betekent o.a. dat je een voucher zou moeten ontvangen voor eten en drinken, maar ook een hotelovernachting behoort te krijgen van de luchtvaartmaatschappij als je vlucht een dag later vertrekt door vertraging.

Of je recht hebt op een vergoeding bij een vertraagde vlucht hangt van verschillende factoren af. Zo moet de vertraging langer dan drie uur zijn en moet de vlucht vertrekken vanuit een Europese bestemming. Daarnaast mag er geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid als slecht weer of een staking van de luchtverkeersleiding. Valt je vlucht onder de eerdergenoemde punten? Dan kun je vervolgens checken op welk bedrag je recht hebt, dit is afhankelijk van de vliegafstand.

  • €250 bij een vluchtafstand tot 1500 km (bijvoorbeeld Rotterdam – Londen)
  • €400 bij vluchtafstanden van meer dan 1500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Marrakesh)
  • €600 bij een vluchtafstand van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Bali)

Tegoedbonnen en vouchers

Op basis van de wetgeving is de luchtvaartmaatschappij verplicht om een vergoeding te betalen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht. Wanneer je een lange vertraging hebt, ontvang je vaak een tegoedbon of voucher van de luchtvaartmaatschappij waarmee je korting krijgt op het volgende vliegticket. Je hoeft hiermee niet akkoord te gaan, want je hebt recht op een vergoeding op basis van Verordening 261/2004. Daarentegen kun je wel vouchers aannemen voor eten en drinken of wanneer nodig een hotelovernachting. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een zorgplicht naar haar passagiers als er een vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dat is fijn voor jou om te weten, want dat scheelt je weer extra geld uitgeven tijdens je vakantie!

Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij geen vouchers uitdeelt voor eten en drinken en ook geen hotelovernachting aanbiedt als je vlucht lang vertraagd is. Dat is ontzettend vervelend, maar gelukkig mag je het vervolgens zelf regelen. De kosten voor eten, drinken en de hotelovernachting mag je declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Het is belangrijk dat je de bonnen van je aankopen goed bewaard, aangezien ze dienen als bewijs.

Extra kosten gemaakt door vluchtvertraging? Miss Casey helpt graag

Was jouw vlucht vertraagd? Dan kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog. Je kunt een claim indienen door een formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij in te vullen of contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Mocht je er niet uitkomen met de luchtvaartmaatschappij of heb je geen zin in al dat papierwerk? Miss Casey helpt je graag bij het indienen van de claim voor de vertraagde vlucht en de extra kosten die je hierdoor hebt gemaakt. Zo heb je geen zorgen tijdens je vakantie!